Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /www/doc/www.3dmusic.cz/www/function.php on line 48
Tama Starphonic - test malých bubínků
Produkty
Novinky
Testy
E-shop
Artists
Podpora a servis
Testy -> Testy -> Bicí nástroje

Tama Starphonic - test malých bubínků

17.03.2011

Vývoj bubínků Starphonic zabral firmě Tama tři roky testování, zkoušení a ověřování nových postupů ve výrobě a mechanice. Zdá se, že se to opravdu vyplatilo.

Tama se při vývoji těchto bubínků zaměřila hlavně na zvuk, který měl být hutný, se silnou projekcí arezonancí a samozřejmě s velkým dynamickým rozpětím bez ztráty citlivosti. Jedná se o čtyři malé bubny. Použité materiály jsou javor, bubinga, mosaz a hliník s rozměry 14 na 6”. Všechny mají použitou stejnou mechaniku, liší se pouze v použitých materiálech korpusu. A právě v mechanice a opracování korpusů je hlavní těžiště zvuku těchto bubínků.

Tama představila na těchto malých bubnech několik novinek a technických úprav. První z nich je ráfek Grooved Hoop. I když, jak se říká, vše, co bylo objeveno, bylo zapomenuto, aby se to objevilo znovu. Podobné je to i u Grooved Hoop ráfků. Inspirace vychází z ráfků používaných ve 30. a 40. letech, tehdy to byly tzv. Stick Saver ráfky.

U Tama ráfků se jedná o tloušťku 1,6 mm, ráfek je ohnutý směrem dovnitř, což zvyšuje přirozený tón bubnu. Stejné ohnutí používá i firma S-Hoop. Díky drážce, ve které jsou zachyceny mušle, nejsou v ráfku žádné otvory, a tím pádem je mnohem pevnější než klasické ráfky. Je to znát hlavně při jemném přelaďování. V neposlední řadě tento systém umožňuje velmi rychlou a pohodlnou výměnu blány.

Tvar okraje korpusu je jedním z nejdůležitějších pro výsledný zvuk bubnu. Firma Tama právě jemu věnovala při vývoji těchto bubínků nějvětší pozornost.

Horní hrana korpusu je usazena 2,5 mm směrem dovnitř od vnějšího okraje korpusu.Tím je docíleno lepšího spasování mezi blánou a korpusem, což přirozeně maximalizuje rezonanci bubnu.

Další novinkou je napínací mechanizmus struníku. Využívá systém Linear-Drive, který je navržen tak, aby poskytoval větší kontrolu seřizovací páčky a přesnější ovládání. Díky sklopení patky mechanizmu o třicet stupňů dochází ke snížení nadbytečného tlaku na struník a korpus. Velmi praktická je i demontovatelná patka mechanizmu struníku, čímž je umožněna velmi rychlá výměna spodní blány bez nutnosti odmontovat struník.

Samotný hi-carbon struník byl vytvořen tak, aby dosedal co nejdůkladněji na rezonanční blánu. Nejen použitý materiál, ale i navinování strun a jejich uchycení na plát struníku má ve výsledku opravdu velmi dobrý vliv na reakci struníku.

Novinkou poslední je ozubené seřizování struníku. Zabraňuje tím samovolnému povolování struníku. Jedno pootočení šroubu napíná struník 0,125 mm.

PMM 146

Javorový šestivrstvý bubínek s jednou vnější vrstvou černého topolu. Bubínek produkuje plný konkrétní zvuk, typický pro javor. Má velmi citlivou reakci struníku a jasnou artikulaci i při velmi rychlých úderech. Hra přes ráfek je charakteristická ostrým, ale ne nepříjemným zvukem na výškách. Struník samotný má velký vliv na výsledný zvuk tohoto bubínku. Ze všech čtyřech modelů se struník podepisuje na celkové charakteristice zvuku tohoto bubínku nejvíce.

PBC 146

Bubínek z osmi vrstev bubingy a jednou vnější vrstvou ze dřeva cordia. Bubinga je charakteristická basovějšími frekvencemi a to se také podepisuje na výsledném zvuku tohoto modelu. Má méně výšek a ostrosti než javor, ale přesto plnou projekci tónu úderu a velmi konkrétní artikulaci. Toto vše se velmi pozitivně projeví hlavně při hře přes ráfek, který dodá bubínku ostré výšky, a výsledný zvuk je bohatě frekvenční s plnou rezonancí.

PBR 146

Mosazný bubínek o tloušťce korpusu 1,2 mm. Použitý materiál má za následek poněkud vyšší hmotnost tohoto modelu, to ale právě zapříčiňuje zvukový charakter bubínku. Dá se o něm říci, že ze všech čtyřech modelů je nejuniverzálnější. Laděním a různým napnutím struníku je z něj stylový funky, rockový, latin, techno i jazzový bubínek až po nástroj, který se dá bez ostychu použít i v symfonické hudbě. Mosaz sama o sobě produkuje frekvenčně dost basů, až skoro zaměnitelných s dřevěným bubínkem. Přece jen však kov se nezapře, takže i vysokých frekvencí má dostatek. Proto ta univerzálnost použití.

PAL 146

Bubínek s korpusem z bezešvého hliníku o tloušťce 1,2 mm. Zde je o poznání více vyšších frekvencí než u mosazného modelu, ne však nepříjemných pro ucho, jelikož basové spektrum zvuku je také bohaté. Při hře pouze na blánu má dokonce překvapivě dost basů, které jsou výhodou právě při hře přes ráfek. Produkuje jasný a ostrý tón s velmi rychlou reakcí na úder. Charakterově velmi podobný modelu Supraphonic od firmy Ludwig.

Závěrem

Všechny modely mají rozměr 14 na 6” a stejný struník. Ten je hi-carbonový a je opravdu velmi citlivý i na jemnou hru. Dále pak shodné Grooved ráfky, které se velmi výrazně podepisují na celkovém charakteru zvuku bubínků a mají výhodu, že neopotřebovávají tolik paličky při hře přes ráfek. Další neméně praktickou výhodou je možnost jednoduché výměny vrchní, ale i spodní blány bez nutnosti vyšroubovat šrouby a odmontovat struník, a to díky důmyslnému uchycení ráfku a struníku. Samozřejmostí je také systém proti povolování ladicích šroubů.
Dá se konstatovat, že tyto modely jsou zvukově návratem ke klasickým vintage modelům, avšak bez nostalgie a s využitím nejmodernějších poznatků o zvuku. Slyšitelné je to hlavně u hliníkového modelu. Tím pádem se jedná v případě těchto čtyř modelů opravdu o velmi horké želízko v ohni v nepřeberném množství konkurentů.

plus
vysoká kvalita zpracování
citlivost struníku
velká zvuková variabilita mosazného modelu

minus
žádná jsem při testu neobjevil


rozměry: 14 x 6”
materiál: PAL146 (hliník), PBC146 (bubinga), PBR146 (mosaz), PMM146 (javor)
mušle: Freedom Lug
ráfek: Grooved Hoop (10 šroubů)
mechanizmus struníku: Linear-Drive
struník: MS20RL14C Super Sensitive Hi-Carbon

Autor: Václav Zima

Psáno pro: časopis Muzikus 2010/02

 

<< Zpět