Před nedávnem se v nabídce renomovaných producentů blan na bicí objevily jako novinka blány s černým pískování. Firma Aquarian nezahálela a také přišla na trh s tímto typem blan.
Zde však musím tuto informaci trochu poupravit, jelikož produkce firmy Aquarian zahrnuje také signature model blan Jack DeJohnette. Ty jsou na trhu už nějaký ten pátek a čerstvou novinkou v produkci Aquarian jsou blány Response 2, Hi-Velocity a Super-Kick III. Všechny tyto modely včetně blan Jack DeJohnette jsem měl k dispozici. Pojďme je tedy vzít na buben jednu po druhé.
Response 2
Jako první osazení tomů jsem použil blány Response 2, což jsou klasické pískované dvouvrstvé blány bez použití tlumení. Tloušťka materiálu každé vrstvy je 0,7 mm. Svou příbuzností spadají k Emperor od Rema nebo G2 od Evans.
Liší se od blan těchto firem hlavně pískováním, které je poněkud hrubší a mnohem více odolné, než jsem zvyklý u konkurence. Pískování má označení Z-100 Coating. Toto je novinkou v technologické výrobě blan a je používáno i u klasických bílých blan. Oproti dříve u Akquarianu používanému se projevilo lepšími zvukovými vlastnostmi a hlavně odolností. Už při poklepu na nenataženou blánu Response 2 je dobře slyšet fundamentální tón blány, což velmi pomáhá při vlastním ladění. Zvukově jsou shodné s blánami Response 2 s bílým pískováním, jsou však trochu ostřejší, a tím pádem konkrétnější na ataku. Zvukově jsou kulatější, s charakterem až tympánové blány. Při ladění se osvědčily hlavně při střední a nižší poloze, kdy se dá naladit na velmi konkrétně znějící tón.
Jack DeJohnette
Další variantou na tomy jsou blány Jack DeJohnette. Výrobní program zahrnuje i rozměry používané na basové bubny. Předpokladem je, že se v tomto případě bude jednat hlavně o blány určené pro jazz. Hned však na začátku musím konstatovat pravý opak. Zvuk a charakter těchto blan mě velmi zaujal. Velmi dobře zvukově reagovaly v celém spektru ladění a velmi příjemně se na ně hrálo. Jedná se o klasickou jednovrstvou blánu o tloušťce 1 mm s poněkud větší vrstvou pískování. Možná právě to je příčinou naprosté bezproblémovosti při zvučení, bez nutnosti tlumení a použití gatu. Zvuková příbuznost s klasickou jednovrstvou blánou je naprosto jasná, jen má plnější projekci a bohatší harmonické než jednovrstvá pískovaná klasika. Také se mi zdálo, že bubny otočily volume trochu doprava. To je však opravdu jenom zdání a těžko se ověřuje. Blány mají velmi konkrétní atak a artikulaci při rychlých úderech a velmi se mi osvědčily i v hlasitém rocku. Co se týká blány na basový buben, ta je na rozdíl od blan na kotle typicky jazzová a sluší jí hlavně vyšší ladění.
Hi-Velocity
Do třetice je to blána Hi-Velocity určená pro malý bubínek. Vyrábí se pouze ve velikostech 13 a 14”, což je trochu škoda, jelikož já osobně používám efektové bubínky desítky nebo dvanáctky, a právě tam by se mi zdála vhodná. Blána je dvouvrstvá s tloušťkou jedné vrstvy 0,7 mm a ve středu se zpevňovacím terčem. Co do zvuku je spíše do středních a nižších středových frekvencí. To se pozitivně projeví při hře rim shotu, kdy blána dobře doplňuje ostrost úderu přes ráfek s plným zvukem bubnu. I při hře pouze na blánu neztrácí průraznost a ostrost. Vhodná je zejména pro hráče, který nehledá ostrý funky zvuk, ale pořádnou druhou čtvrtou s plným spektrem zvuku. Vzhledem k tomu, že se jedná o dvouvrstvou blánu a ještě s terčem, je přece jen tlustější než bubínková klasika. Projeví se to hlavně při pomalejší reakci blány a menší dynamické citlivosti. To však není příliš na škodu vzhledem k stylovému určení blány.
Super-Kick III
Jako poslední přišla na řadu Super-Kick III. Jak už název napovídá, jedná se o blánu výhradně na basový buben. Tato blána má tloušťku 1 mm, pískování je jako u předešlých modelů hrubší než klasické bílé. Blána má na hrací straně umístěn zpevňovací terč, který je také pískovaný, a ze spodu má napevno připevněné filcové tlumicí okruží. Díky němu není nutností tlumit blánu nějakou dekou atd. Tlumení tímto okružím je dostatečné, blána nepřeznívá a není ani „mrtvá“. Zvukově je méně ostrá na ataku a kulatější na špičce než průhledné modely. Má dostatek basů a díky středovým frekvencím si udržuje čitelnost i při použití rychlejší hry na dvoupedál. Stylově je však přesto rockovějšího charakteru než pro využitelnost v metalu, ale i v jiných žánrech jako funk atd. se postará o velmi slušný basový základ bicí soupravy. Já osobně jsem dával přednost u této blány použití nižšího ladění, které mému uchu vyhovovalo nejlépe.
Závěr
Na závěr jen takový krátký seznam vychytávek a patentů, které firma Aquarian používá při výrobě svých blan. Usnadňují hlavně ladění a zdokonalují rezonanci blány.
Ty nejdůležitější jsou:
1. Sound Curve - plynulé zaoblení blány na hraně, které odstraňuje vytváření varhánků při příliš povolené bláně a napomáhá lepšímu usazení nové blány.
2.Save-T-Lock - tento patent zabraňuje povolování a uvolňování blány z ráfku blány. Zjednodušeně řečeno je to specifické uložení blány v ráfku a jejího „zaepoxidování“ do tohoto ráfku. Jedná se o tzv. Triple locking systém (trojité zamknutí blány v ráfku).
Roy Burns je zakladatel firmy Aquarian a legendární bubeník, který jako jeden z prvních dělal bubenické kliniky v USA, a vůbec první, který je dělal mimo Spojené státy. Nastavil tím vlastně standard, jak má vypadat a co má obnášet plnohodnotná bubenická klinika. Jako vynikající bubeník, učitel a autor k tomu měl výborné předpoklady. Zajímavostí také je, že jeho odborné články v časopisu Modern Drummer vycházely nepřetržitě 12 let a byly jedny z nejúspěšnějších v historii tohoto časopisu.
Autor: Václav Zima
časopis Muzikus 2010/07