Když došlo v roce 1958 k použití mylaru při výrobě plastických blan, znamenalo to skutečnou revoluci v řešení potíží s udržením ladění a trvanlivostí dosavadních bubnových kůží. Změna se po určitém čase odrazila také v možnostech zvukových barev, jež se daly na totožném bubnu odstínit volbou typu plastické blány. Nabídka se pořádně "rozjela" až v sedmdesátých letech, a od té doby se v závislosti na zvukových ideálech dané doby (a v lepším případě na stylu a individualitě hráče) nosí tu tlustý a masitý zvuk dvojitých blan s "mufflingy" a okružími, onde prozměnu vzdušný a živě reagující sound pískovaných jednostěnných modelů. V letech devadesátých pak došlo k pověstnému uzavření kruhu tím, že se na trhu objevily repliky původních zvířecích kůží.
Trh postupem času ovládly především firmy Evans a Remo (soupravy osazené blánami Pearl, Tama, Yamaha apod. jsou ve skutečnosti výrobky jedné z těchto dvou firem, označené pouze příslušným logem chlebodárce).
Oblíbené a dodnes na vintage trhu velmi ceněné jsou také blány Weather Master od firmy Ludwig. Ta bohužel v osmdesátých letech upustila od jejich výroby (šušká se cosi o novodobém návratu!), a tak skutečně schopní konkurenti dvou blánových magnátů nastoupili až na sklonku století. Slyšet o sobě dnes nechávají především značky Attack a (od roku 1986) také Aquarian.
A toť naší cesty cíl (jak se praví v jednom českém filmu). Měl jsem možnost některé z modelů vyzkoušet. O dojmy se s vámi rád podělím.
Modelové rozdělení
Aquarian nabízí nepřeberné množství typů, rozdělitelných zhruba do tří základních kategorií: a) mylarové blány jednostěnné a dvojstěnné s pískem nebo bez, b) mylarové blány s tlumícím okružím; a třetí skupina jsou velmi odolné blány z materiálu zvaného kevlar. Kromě toho vyrábí firma navíc grafitové paličky s téměř nekonečnou lhůtou znehodnocení a také klasické paličky z hickoru s nylonovou hlavičkou.
Blány Aquarian jsou ošetřeny speciální technologií uložení v rámu, která usnadňuje optimální vyladění na korpusu bubnu.
Firma v této souvislosti prezentuje postup zvaný Tap Test, pomocí něhož by měl být už u volné nenasazené blány slyšitelný její fundamentální tón.
Modely, určené pro malý buben i tom tomy, jsou k dispozici ve verzích Studio X, Texture Coated, Signature Series a Vintage Series.
Tato série obsahuje modely blan všech velikostí a její zaměření je na "starý dobrý" zvuk vydělávané kůže. Šlapáková verze má dokonce vertikální filcový pásek, jak už se to ve swingové éře dávávalo... Blány určené pro tomtomy jsou v nabídce řad Response 2, Double Thin, Performance 2, Classic Clear a Hi-Frequency. Šlapákové blány reprezentují modely Super Kick a Impact, obě v jednovrstevné i dvoustěnné verzi. Nabídka zahrnuje pochopitelně i rezonanční a struníkové blány, je toho opravdu přehršel.
K jednotlivým řadám jsou vyráběny i sady pro osazení celé soupravy, v tomto případě dostane zákazník bubínkovou blánu zdarma.
V čem je rozdíl?
Pro svůj test jsem si vybral zástupce několika modelů.
Pro malý buben to byla klasická písková jednostěnná blána Satin Finish, dále čirá mylarová blána se dvěma bílými zesilujícími terči nazvaná Hi Energy a konečně kevlarová specialita Power House.
Bezkonkurenčně nejvíc z těch tří mě oslovila Satin Finish, zvukově klasická blána s vřelým soundem, bohatými harmonickými a citlivou reakcí na místo úderu i s dobrou dynamikou. Její specialitou je specifický písek, který je velmi odolný proti ohrání a poměrně hrubý, díky čemuž zní na bláně výborně hra metličkami.
Ani při amplifikaci nedělalo přeznění blány žádný problém, a přestože pro živé účely často bubínek "krotím", nechal jsem tentokrát blánu svobodně vibrovat.
Jednička s hvězdičkou!
Hi Energy má mnohem kratší dozvuk a je frekvenčně "ořezanější". Své místo má její zvuk především ve středobasech a vyšších středech. V určitém ladění s touto blánou buben získá průraznost a masivnost. Díky dvěma zpevňovacím terčům je o něco méně dynamicky citlivá a paličku vrací líněji. Nesporná bude zato její odolnost.
Jedná se jednoznačně o blánu vhodnou pro rockové hráče, kteří uvítají solidní "druhou čtvrtou" a upřednostňují sušší rezonanci a hutný témbr.
Power House z kevlaru si zjedná respekt už upozorněním na letáčku, přibaleném k bláně. Stojí tu, že při nesprávném postupu ladění hrozí dokonce poškození korpusu pevností materiálu! A ta je skutečně nesporná. Vždyť z kevlaru se vyrábějí neprůstřelné vesty...
Kevlar zná bubenická obec nejlépe asi z ochranných terčů šlapákových blan.
Před napnutím na buben působí tento prapodivný textil jako cosi, co nemůže vydat ani tón, po natažení na buben ale docela ožije, byť jakýmsi zvláštním "frankensteinovským" charakterem. Z bubínku se stane skutečný masér, který se s tím nemazlí. Nejvíce to odskáče dynamika, která je na této bláně dost omezená na mf a výše. Přiznám se, že kevlarové blány asi nebudou mým šálkem čaje, nicméně velice se mi líbila osobitá barva rimshotu. Ozve se široká a měkká rána, která obsahuje průraznost ráfkového zvuku, a přitom zvláštní basový rejstřík s o něco delším průběhem, než jak je tomu u typického mylarového rimshotu. Při natáčení např. popové balady bych ve studiu po této bláně rozhodně sáhl.
Je třeba také připomenout, že Power House je nejspíš skutečně nerozbitná (reklama hlásá, že i po provrtání nebo vyříznutí blány na několika místech hraje tato dál bez známky zvukového poškození). Tedy dobrý tip pro brutální bijce a jedince se zbrojním pasem...
Tomy
Tom tomy jsem postupně osazoval blanami Texture Coated Studio X s implantovaným okružím pro tlumení nežádoucích přeznění, Double Thin, dvojité čiré blány s tenkostěnnými vrstvami a Performance s tlumícím okružím.
Texture Coated jsou živé pískované jednostěnné blány, znějící v plném zvukovém spektru a s klasickou reakcí pískovaných blan na tomech. Tlumící okruží, umístěné zespodu, jim neubírá nic z těchto vlastností. Významné je především u větších průměrů, kde pomáhá odstranit při vyšším ladění zvonění a "hrncovost" tom tomů.
Blány se dají ladit i do poměrně nízkých tónů, při vyšším ladění se teprve naplno rozsvítí jejich naturel.
Charakterem jsou velmi vhodné pro jazz a všechny akusticky orientované hudební styly, které Texture Coated umožní prosadit ve zvukové škále hudby svoji živost a barvy.
Double Thin jsou modely tvořené dvěma vrstvami čirých blan, které jsou o třídu tenčí, než je běžná síla jedné vrstvy. Díky tomu mají Double Thin zachováno leccos z vlastností jednostěnných verzí, především pak bohatou rezonanci a průzračnost. Z dvojitých kolegyň si potom přinášejí sytost a masivnost při nižším ladění a velmi vysokou odolnost výpadům bubeníkových paliček. Velice zajímavé!
Řada Performance je vlastnostmi vůči svým dvěma výjimečným kolegyním poněkud upozaděna. Nabízí vcelku klasickou službu tomtomové blány s kulatějším zvukem, lépe se jí daří v nižších laděních, kde se z ní začíná ozývat spokojený mlask a bas. Celkově jsou tyto blány o trochu tišší než Texture Coated a Double Thin, což může být pro řadu "malopartových" hráčů vítanou vlastností. Verze Performance 2, které jsem zkoušel, je dvouvrstvá a zvukovým charakterem i mufflingem evokuje Pinstripe. U Performance ale není k zatlumení použito bavlněné chmýří, nýbrž zespodu přilepený kroužek.
Šlapkou na terč
Na velký buben jsem vyzkoušel obléknout postupně blánu Force 1 a blánu Super Kick 1 s tlumicím prstencem.
Obě blány mě příjemně překvapily. Především Super Kick 1 má přehršel basů, kterými hraje i při silném podladění, a ze zvuku tedy nezůstane jen mlaskavé "prkénko". Jistě tomu napomáhá implantované filcové okruží, které je na blánu umístěno napevno z vnitřní strany. Díky němu není potřeba Super Kick 1 nijak dále tlumit, a přesto je pocit z úderu šlapkou kontrolovaný a beater po bláně neskáče.
Force 1 řeší nežádoucí rezonance ventily blízko ráfku a zdvojeným okrajem. Součástí balení je ochranný terč místa střetu se šlapkovým beaterem.
Blány mají příjemný měkký zvukový obraz a především opět Super Kick 1 sílu a průraznost. Velmi pozitivní informací je to, že rozměrová nabídka šlapákových blan zahrnuje rozměry až do 28" (!). K nám se zatím vozí rozměry do 22", ale při konkrétní objednávce bude jistě možné se domluvit.
Jak se plave v Aquáriu?
Inu, jak jste se mohli výše dočíst, velmi dobře. Blány Aquarian mají osobitý charakter a spektrum modelového záběru je dostačující pro všechny běžné způsoby použití bubnových blan. Dávám tedy bez váhání za jedna!
info
Blány americké firmy Aquarian s osobitými vlastnostmi a širokým spektrem v nabídce zastoupených modelů. Ceny Satin Finish se v závislosti na daném průměru blány od 6" do 22" pohybují v rozmezí 340 až 790 Kč, 14" Hi Energy stojí 599 Kč a Power House přijde na 1590 Kč. Texture Coated je opět v závislosti na rozměru za 360 až 920 Kč, podobně jsou na tom i další tomové modely. 22" Super Kick 1 pořídíte za 1350 Kč, model Force je zhruba o 400 levnější.
plus
vynikající bubínková blána Satin Finish a univerzální model Texture Coated Studio X
osobitý zvuk a vlastnosti modelu Double Thin
moderní a průrazná blána pro velký buben Super Kick 1
minus
stylově a výrazově omezená použitelnost kevlarové blány Power House
Autor: Martin Vajgl
časopis Muzikus 2004/01