Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /www/doc/www.3dmusic.cz/www/function.php on line 48
DRUM! - AJ Donahue: test blan Aquarian Nu-Brite!
Produkty
Novinky
Testy
E-shop
Artists
Podpora a servis
Testy -> Testy -> Bicí nástroje

DRUM! - AJ Donahue: test blan Aquarian Nu-Brite!

18.07.2013

V prosincovém čísle amerického magazínu DRUM! vyšla obsáhlá recenze blan AQUARIAN a jejich "novinkového" materiálu NU-BRITE.

Test blan Aquarian Nu-Brite!

Autor: AJ Donahue

Původně publikováno v  roce 2012 v prosincovém vydání časopisu DRUM!

Překlad: 3D Music - Ing. Miluše Klimešová a Martin Vajgl (www.martinvajgl.cz)

Skvělé může vždycky být ještě lepší. Po desetiletích, kdy jsme se snažili pomoci některým světově proslulým bubeníkům dosáhnout zvuku, který požadovali,  byl Aquarian postaven před těžké rozhodnutí: držet kurz, nebo provést renovaci celé řady, což by odpovídalo požadavkům hráčů na jasnější a tónově bohatší blánu. Aquarian si vybral tu druhou možnost.

Ve snaze vytvořit blánu, která by lépe vyhovovala moderním mikrofonům, elektronice a nahrávací technice, Aquarian změnil svého dodavatele materiálu Mylar a vyvinul úplně nový potahový film blan. Výsledný výrobek měl takovou obrovskou pozitivní reakci od producentů a interpretů, že Aquarian cítil, že nový film si zaslouží své vlastní jméno: Nu-Brite.

Aquarian poslal široký výběr těchto vylepšených blan na testování. Podívejme se na každou sadu podle použití.

 

Nejdřív spodek!

Lidé od Aquarian byli tak milí, že poslali kompletní sadu Classic Clear k použití jako rezonanční blány. Dřív než jsem udělal cokoliv jiného, dal jsem  jednovrstvou 10mil Classic Clear na tom a snare jako rezonanční, aniž bych změnil blány na hrací straně. Výsledek byl pozoruhodný.

Rezonance Classic Clear okamžitě oživila mé javorové tomy s tenkým korpusem, přidala náklad bohatého robustního tónu. Doznívaly jen trošku déle a hrály jasně ve všech hlasitostech.

To bylo nejznatelnější na obzvláště obtížně laditelném 12“ tomu, který zněl při nadladění otevřeněji, než kdy předtím napříč plnou dynamickou škálou.

Podobně můj javorovo-ořechový snare, osazen modelem Classic Clear , byl okamžitě křupavější, jasnější a čistší. Docela rozdíl, když vezmeme v úvahu, že jsem pouze vyměnil spodní blánu.

Tom Tom klub

Ve snaze ukázat širokou tonální variabilitu, kterou Nu-Brite Mylar film umožňuje, Aquarian poslal tři samostatné sady tom tom blan na testování. Především firma dodala druhý pár Classic Clear pro použití na hrací stranu tomů.

Jakmile jsem je naladil, setkal jsem se s rychlým, bohatým atakem následovaným spoustou čistého tónu – jméno Nu-Brite dalo okamžitě smysl.

Hovořil jsem s legendárním bubeníkem a zakladatelem firmy Aquarian Royem Burnsem o tom, jak tvořili  film Nu-Brite. Během hovoru mi řekl, že si firma přála vytvořit takovou blánu, která by vytvořila stejnou hudební tonalitu, jaká pomohla vybudovat Aquarianu jméno, ale s moderním, jasným atakem schopným proříznout nabuzené elektrické nástroje. Classic Clear jsou skvělým ztělesněním tohoto cíle, díky tomu, že produkují basově sytý zvuk i při středním napnutí.

Vysoko laděné  Classic Cleary mají jasný atak a příjemnou ostrost, vhodnou pro potřeby malé jazzové sestavy.

Při středním ladění se úplně  změnily a vytvořily vyvážený a plný témbr, frekvenčně vyrovnaný v celém zvukovém spektru. Pro mě jsou Classic Clear  jednoduše výborně vyvážené blány s referenčním zvukem, vhodným pro vše od fusion přes pop až k jemnějšímu rocku.

S trošku víc zaostřeným a hlubším zvukem byly Response 2 skvělou volbou pro bubeníky, kteří hledají trochu víc trvanlivosti, bez ztráty plnosti. Vybavené dvěma 7-mil vrstvami skvěle přilnutými jedinečným procesem vakuování  - Vacuum Process. Blána Response 2 měla hodně ze stejné čistoty  a projekce jako Classic Clear, ale s trochou spodků navíc a s přidanou vřelostí. Jako byste propojili vlastnosti vintage a moderních ostřejších blan, tyto blány budou skvělé v moderním rocku nebo funky.

A nakonec jsem třísknul do poslední sady blan z výběru blan Aquarian pro tom tomy: Force 10. Se dvěma 10-mil průhlednými vrstvami. Force 10 budily na bubnu dojem heavy modelu. Naštěstí nehrály tak tlustě, nabízely pohodlný pocit, což fungovalo nejlépe při středním ladění. Force 10 měla tolik basových spodků, že střední ladění dodávalo potřebný heavy - rockový zvuk a více než dostatečné tělo.

Všechny blány v této recenzi jsem použil při různých zkouškách a koncertech, ale Force 10 mě překvapily nejvíc. Na session, kde se hrály stylově i dynamicky odlišné žánry, poskytly blány mocný tón s dostatečnou kontrolou susstainu a kontroly přeznění do frekvencí ostatních nástrojů. Použité extra heavy modely měly samozřejmě škálu ladění trochu nižší, než jejich odlehčené verze, ale ve středním ladění byly naprosto nekompromisní.

Nakopnuto!

Když jsem měl čerstvě vyměněné blány na tomech, byl čas přejít k basovému bubnu. Nejdřív jsem dostal jeden z černých modelů, 10-mil silné, rezonanční jednovrstvé blány z řady Regulator. Blána má 4,75“ otvor vpravo dole a rovněž firmou patentovaný Floating Muffling Systém – vnitřní dusítko u kraje blány. Floating Muffling Systém je jeden z nejpoutavějších elementů ze všech testovaných blan. Je použit po kraji umístěný pěnový kroužek, který má 2“ na šířku a 10,5“ v průměru. Regulator tak většinou eliminuje potřebu dodatečného interního tlumení. Test ukázal, že pěnový kroužek zostřuje atak a zvýrazňuje nízké frekvence, aniž by zmatňoval barevnost tónu, nebo redukoval atak. Bez ohledu na to, kterou úderovou blánu jsem s Regulatorem kombinoval, dostal jsem ultra-basovou, avšak kontrolovanou odezvu, která byla konzistentní při všech úrovních úderu.

Na úderovou stranu dodal Aquarian dva modely ze své oceňované řady Superkick. Nejdřív jsem se vrhl na čirou Superkick II a pouze po pár otočeních kličky byl můj basový buben  připraven pro nahrávání ve studiu. Po vyladění příjemné kombinace mezi basovou hmotou legendárního automatu TR 808 a průrazností výšek stadiónového kopáku jsem dostal svůj buben do pro něj neslýchaných poloh. Tak mě to zasáhlo, že jsem na něj prostě nechtěl přestat hrát.

Když jsem se konečně odpoutal od SKII, natáhl jsem model Aquarian Superkick 10 na stejné napnutí. Byl jsem zvědavý, jak znatelný rozdíl bude mezi těma dvěma blanami, protože mají stejnou konstrukci s jedním jediným rozdílem – 10-mil jednovrstvý Superkick 10 a 2 x 7-mil dvouvrstvý SKII.

Jaký obrovský rozdíl! Superkick 10 měl spoustu energického ataku a basového spodku.

Ty zmíněné extrémní basy tam nebyly tak přítomné jako u Superkick II, ale neumím si představit někoho, kdo by byl zklamán živostí a schopností osobité reakce, který může tato blána nabídnout.

Chtěl bych zmínit ještě jednu věc  týkající se vzorků těchto kopákových modelů, které doslova nakopávají. Kombinace vnitřního tlumení, které mají obě blány Superkick, rovněž i Regulator, nevyžadovaly žádné dodatečné tlumení.  Každé spárování bylo perfektně hratelné bez matnosti barvy zvuku a s více než dostatkem šťávy.  I při nazvučení mikrofonem byla každá nota velká, tlustá a čistá bez nežádoucího přeznění.

Pan Rozmanitost

A nakonec, ale ne na posledním místě, obsahovala velká krabice od Aquarian dva výrazně odlišné modely pískovaných blan na malý buben. První, jednovrstvá 10-mil silná Texture Coated byla okamžitě připravená pro jakýkoli korpus, který jsem touto blánou osadil. Na hlubokém javoro-ořechovém snare bubnu, mi poskytla atak rychlý jako blesk s křišťálově čistými výškami a podporou barevnosti těla korpusu.

Při extrémním nadladění poskytuje průrazný úder, který v nejmenším nezněl zvonivě. Při podlaďování jsem získal znělou pecku se spoustou navýškované znělosti, která mě motivovala vyhrávat patterny v rytmu New Orleans , dokud jsem necítil ruce. 

Texture Coated mě úplně ohromily výbornou reakcí na metličky.

Široce otevřené ladění se středním napnutím prokreslilo i ten nejjemnější úder, který otevřel svět kulatého tonu, měkký šum a spoustu objemu. Při použití vhodných metliček a s dostatkem úderového švihu by pravděpodobně Texture Coated neměly žádné potíže proříznout elektrickou kytaru.

Lék na předsudky?!

Další potažená snare blána Aquarian, poslaná na testování, byla třívrstvá Triple Threat. Ano, tři vrstvy. Přestože na mě velice zapůsobily všechny dvouvrstvé modely, které jsem už prověřil, měl jsem přesto trochu obavy z třívrstvé snare blány. Tahle věc byla těžká. Dokázal jsem si představit jen jednu z pochodových blan z materiálu Kevlar, které drží ladění, i při zásahu z kulovnice.

Opět jsem se totálně mýlil. Tři 7-mil vrstvy vytvořily velice pevnou jednotku schopnou neuvěřitelné citlivosti, když vezmeme v úvahu váhu. Zkusil jsem Triple Threat na třech různých malých bubnech a dostal jsem vždy stejný výsledek – jasné, řízné výšky s oceánem plných tonů pod tím. Byla trochu měkká při nízkém ladění, ale od středního ladění nahoru to byla skutečně pozoruhodná blána.

Když jsem mluvil s Royem Burnsem, řekl jsem mu o tom, že když dám Triple Threat na ocelový snare, nebudu schopen ji vhodně vyladit. Jakmile jsem ale blánu na buben natáhl, konečně jsem slyšel ten zvuk, po kterém jsem šel tak dlouho. Perfektní shrnutí toho, co tahle blána dokáže.

Verdikt

Podle mého názoru se Aquarian výborně strefili mimo klasickou nabídku něčím novým. Jeho zmodernizovaný film Nu-Brite Mylar splňuje firemní přání vytvořit blánu, která se vypořádá s požadavky moderních mikrofonů a elektroniky, aniž by se musel obětovat tón. Blány Nu-Brite byly při hře příjemné a skutečně umožňovaly každému bubnu, aby zazářila jeho bohatost a charakter. Vylepšený materiál pomohl upozornit na řadu blan, které mě neustále překvapují svou mnohostranností a hloubkou. Když dokáže Aquarian udělat takovýto zvuk z třívrstvé blány, dělá něco skutečně dobře.

Souhrn

Zmodernizovaný film Nu-Brite firmy Aquarian umožňuje získat zvuk s maximální čistotou  a susstainem napříč celou řadou modelů blan. Od jednovrstvých po třívrstvé, nový firemní film Mylar a patentovaný Vacuum Process vytváří unikátně muzikální a hratelnou blánu.

Odkaz na orginální článek časopisu DRUM!: http://www.drummagazine.com/gear/post/aquarian-nu-brite-heads-reviewed/

Aquarian Drumheads

www.aquariandrumheads.com


K psanému testu také AJ Donahue připravil video s testovanými sadami blan.


Video s blánami AQAURIAN připravil i sám Martin Vajgl v rámci představení soupravy Mapex Blaster Kit: http://www.youtube.com/watch?nomobile=1&v=NiLZpsKzDQ0

<< Zpět